Tuesday 9 December 2008

angkasa.. di atas dan di sebaliknya..

(ala2 space, above & beyond) xD muhahahaha

kalau satu hari nanti.. kita berjaya mencapai impian ke angkasa. adakah manusia akan hanya digelar manusia? tiada lagi berbilang kaum dan bangsa untuk kita saling mengenali? kalu kita perhatikan, kebanyakan filem2 atau siri tv sains fiksyen. manusia hanya diwakilkan oleh dua; hitam dan putih. mana pergi kuning, coklat, sawo matang, kelabu asap dan lain lain? semakin kita progress in time, semakin banyak bahasa yang hilang.. (atau language decay) semakin banyak adat budaya yg ditelan zaman.(dilupakan atau ditolak sebagai ridiculous) apakah bezanya si Ali Othman dan si Alan Richardson? (nama random) tiada beza? sama saja.. manusia? bukankah mereka adalah wakil budaya dan bahasa mereka?

kembali kepada cerita2 sains fiksyen, aku sangat memahami bahawa dalam pembikinan filem dan siri tv, mereka mempunyai budget yang terhad untuk meletakkan wakil dari setiap suku di dunia ni. aku bukan argue benda alah tu. mari kita merenung jauh ke depan sedikit. for humankind to move to the next stage, space, ramai yang bernanggapan bahawa manusia di muka bumi ini perlu bersatu terlebih dahulu. menjadi satu entiti. dan apabila kita menjadi satu entiti, ke manakah perginya identiti kita? adakah kita semua akan mempunyai satu bahasa sahaja? satu budaya sahaja? lebih senang begitu bukan.. sebab nanti kalo kita jumpa Klingon atau Twi'Lek.. mereka senang me'refer kita as human je.. bukan brown human.. atau white human.. (semata-mata physical variation laaa...)

owwhh... lagi satu.. banyak betul alien2 belajar cakap omputih kan? bagus arr camni.. aku bleh cari makan laaa nanti.. pindah ke Tatooine, pergi skolah naik Bantha dan mengajar budak2 sand people cakap omputih.. =D maaf ye kawan2... aku O.D. main Spore dan tengok space operas.

*ps- dont you dare to even mention that Malaysian space tourist here..

http://www.history.com/minisites/space/images/space_image.jpg
picture taken from here

7 comments:

Azzam?? said...

"careful with PON FARR ye?"

*replies with penguin(batman return) palm*

Anonymous said...

i play spore too!
lol.

Azzam?? said...

wohoooo.... comrades..
im almost at the center of the galaxy already.. =D

Anonymous said...

wow haha
i got so carried away with the game.
^__^

Azzam?? said...

maybe u can show me some of your creation.. and.. taking architecture, for sure lah building2 u stock maut nye..
=p

Anonymous said...

haha no no maybe not yet.
i was playing using my cousin's laptop and it was seriously merepek gila.

he's gone back to his house anyway.
wait till i install the game to mine pc nnti i'll show you mine. ;))

buttttt, you can show me yours!

Anonymous said...

u dah tengok twilight yer? i belum.. tak sempat lagi.

btw, ni off the topic. ahha