Monday 12 January 2009

etika kritika

acapkali bila kita memperkatakan tentang orang lain.. kita selalu lupa.. apa yang keluar dari mulut kita tu boleh digunakan oleh orang lain untuk menduga kedalaman akal dan minda kita. bak kata orang dulu "cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar..". tidak salah kalau kita hendak mengkritik dan mengawal ego counterpart kita dalam perbualan. tetapi segala kritikan dan kawalan kerosakan (damage control) harus lah berisi, logik dan membina. yeap.. nak mengutuk pun ada etika babe.. without ethics, kamu adalah barbarian (bukan Conan, itu cool okay..) atau uncivilized.

sayang sekali.. ramai je manusia skarang ni lebih mudah.. atau lebih cenderung untuk menggunakan kritikan yang tak berisi. bak kata orang putih, 'shooting blanks'. bukannya mandul ye.. tapi kritikan yang disuarakan lebih kepada ajukan kebudak-budakan dan bukannya kritikan yang mampu menyedarkan, membina mahupun membawa makna. dengan menggunakan teknik sebegini, sebenarnya.. kita akan menunjukkan kecetekan minda kita sendiri. menunjukkan betapa kita masih terperangkap dibawah kongkongan apa yang kita nampak dan boleh dicapai oleh tangan kita sahaja. kes-kes sebegini selalunya berlaku dikalangan kawan-kawan.. alah.. biasalah.. saling drop meng'drop.. tapi ingat.. kalo kita drop orang dengan benda bodoh.. kita yang akan nampak bodoh (tidak termasuk gurauan yang memang seharusnya bodoh). aku sukakan kritikan.. aku suka mencabar orang untuk mengemukakan kritikan honest dan telus.. kerana melalui kritikan2 inilah kita dapat meng'improve diri.

tapi.. kadang2.. ada juga species2 manusia yang tak dapat menerima sebarang kritikan.. living in denial.. menidakkan yang obvious.. dan selalu fikir dia sahaja yang betul. aku betul.. kau pun betul.. siapa salah? tiada siapa yang salah.. cuma kita harus consider apa yang betul buat orang lain.. ambil yang baik.. dan construct a new understanding for yourself. melalui proses inilah kita dapat membentuk identiti jatidiri dan keunikan kita sendiri. setujukan kamu??

*kritika* perkataan yang tidak wujud dalam bahasa melayu(malaysia) tetapi digunakan penulis atas lesen artistik. maksud kritika sebenar boleh didapati di sini

7 comments:

tcer_mai said...

buah fikiran yang sangat bernas..

Azzam?? said...

mai: okaayyy

husni: hehehhe..

Anonymous said...

oh yes. ive met a lot of people like this

living in denial.. menidakkan yang obvious.. dan selalu fikir dia sahaja yang betul.

Azzam?? said...

sebelum kita berfikir tentang orang lain.. mari kita lihat kecermin.. adakah kita juga sama...

Anonymous said...

oitttt are u calling me a pancake?

haha well, i want to save the world.

tag line diaorg 'world peace' kan?

it can be a stepping stone to save earth.

or should i go to universe terus? hahahaha

Atira. said...

yuppp people just tend to criticize people without evaluating themselves.

Azzam?? said...

hana: u ARE a pancake, hana. =D

atira: yeap.. criticizing people tanpa isi mmg pointless laa... my favourite critic would be husni (sila rujuk di atas)! xD nghehehehe