Monday, 24 August 2009

renungan ramadhan...

di bulan ramadhan ni... time2 baru sudah sahur ni.. aku teringat laa jugak tentang puasa2 yang sebelum ni. especially time aku student dulu.. memang berpuasa ni banyak berkat gak la.. dapat cut belanja makan.. berbuka pun selalu dengan char koey teaw abg kat sec 18 tu je... rm2, rm3.50 kalo special... selalu, berbuka tu.. aku tak makan banyak lauk.. it's always one main dish dan air bungkus besar rm2. biasalah... student.. mana laaa nak ada duit sangat. salah aku gak laa... melabur duit kat tempat yang salah.. pastu bila dah start sesak2... terpaksa lah gi masjid dan berbuka di sana.. dan secara tak langsung... aku dapat berjemaah, banyak kali jgak lah dek penangan masalah kewangan. sekarang.. itu semua tak menjadi isu, tapi aku agak sedih sedikit kerana sebab tak punya masalah kewangan, aku tidak mengunjungi masjid untuk berjemaah. adat manusia lemah, bila senang.. lupa pada yang maha kuasa. bila kita berada, cerca yang dalam kekurangan "kamu ni tak cukup berusaha.." walhal.. hikmahnya di situ adalah untuk kita membantu mereka. di sini aku bukan hendak menegur orang lain... aku hendak menegur diri sendiri aku dulu. bila di sorong bantal.. tak semestinya kita kena tidur walaupun tengah siang terang benderang.. ada masa dan waktu untuk semua benda.. tapi kenapa selalu kita tidak berdaya?

7 comments:

Azie Nazri said...

:)

Azzam?? said...

=D

Anonymous said...

kita manusia mudah lupa....
tp kita sentiasa ada peluang untuk menjadi org yang lebih baik...

hana_lalalala said...

thats normal. we turn to god when we need him. humans are humans. thats y sometimes u fikir, kenape u dapat susah je. it's coz god wants u to remember him again.

Azzam?? said...

orang yg lebih baik di mata orang lain tak semestinya lebih baik di mata Nya.. dan bila kamu sangka kan kamu lebih baik dan lebih dekay dengan Nya dari orang lain tak semestinya kamu itu lebih baik dan lebih dekat di mata Nya..

cinta tuhan itu sulit.. hanya Dia yang mengetahui.. =)

ikhlas said...

ramadhan brings a lot of different emotions in different people. i guess, ramadhan ni bulan untuk cerminkan balik gaya hidup kita. without certain things, kita akan lebih renungkan apa yang kita ada and lebih bersyukur. i really liked this entry, makes me happy to know that we really are all saudara. :D

Anonymous said...

click for source buy tramadol from india - is it legal to buy tramadol online in the us