Monday 13 October 2008

Music Kita: Yang Pernah by Estranged

Yang Pernah by Estranged

Silakan puas sudah disuruh
Nyatakan mimpi yang tak pernah lengkap
Lakukan apa saja yang kamu mampu

Sudahlah biar yang telah lalu
Lafazkan kesemua yang pernah ada
Akhirkan kalau ada masih tertinggal

Cukuplah kalau perangnya ada
Disamping kamu selalu

Andainya aku tahu
Ertinya disuruh
Semua kan pernah minta

Tibalah waktu untuk bersedar
Kerana giliran sudah menyuruh
Yang pasti yang panggil itu suci lagi

Berilah sedikit untuk aku
Hilangkan rasa hati yang tak percaya
Biarkan dia yang bilang jangan lagi

Cukuplah kalau perangnya ada
Disamping kamu selalu

Andainya aku tahu
Ertinya disuruh
Semua kan pernah minta

Andainya aku cari
Dimana dituju
Semua yang pernah jumpa

Jangan luka yang lebih
Kerana tiada yang memberi
Tiada cuma untuk kamu disini

Andainya aku tahu
Ertinya disuruh
Semua kan pernah minta

Andainya aku cari
Dimana dituju
Semua yang pernah jumpa

Hari ini aku nak bersembang ngan korang about another local song yang aku rasa worth mentioning. =D lagu ni dah lama dah famous.. dah selalu aku dengar ianya berkumandang di corong radio dan mungkin ada orang yang dah mula meluat mendengarnya tiap2 hari. Seperti biasa.. adalah lebih afdal jika korang gi lawat official website Estranged ni.. Aku mula berjinak-jinak ngan music diorang ni back dalam album and demo2 diorang before this. Furthermore.. diorang punya profiling kat dalam rancangan 8TV Homegrown pun sangat well executed. To be honest.. Aku betul2 rasa diorang ni sangat berbakat walaupun.. ada orang cakap diorang femes sebab vocalist ex Akademi Fantasia dan drummer dia model kacak slash VJ hitz.tv. Lagu lama diorang semuanya sangat powerful.. penuh energi laa kata orang2 zaman sekarang ni.. Well enough.. aku tak nak cakap pasal the people.. focus on lagu..

Yang Pernah is technically diversed.. aku sangat suka! riff2 dalam lagu ni pun dipelbagaikan oleh musician dan juga vocalist. Lirik juga sangat unik dan tidak menyentuh isu2 biasa(at least angle dia) seperti cinta cintan.. Kalau lagu album lama aku dapati banyak perasa Incubus(album SCIENCE laaa kot.. sbb ada bunyi2 tribal) ganas ala2 screaming sket pun ada gak kadang2.. Sentuhan diorang dalam lagu baru ni.. Aku dapat rasa macam ada reference to Japanese rock sket (aku rasa laa).. Tiada sentuhan ala2 Indo pop/rock di sini.. masih ada lagi tarikan suara ala2 Brandon Boyd time bridge/bearkdown tapi tidak se clear dahulu.. Kenapa aku cakap macam J-Rock? Cuba korang bayangkan kalo lagu ni diguna sebagai lagu intro anime Naruto, Bleach.. or Gundam. Sangat sesuai okay..

Ada a bit more aku nak comment bab this song. Diorang kan mempunyai dua guitarist.. So to make it even better, mungkin diorang bleh pan kan guitar left and right. Pan meaning one guitar focus on one riff or licks yang akan kuar kat speaker kiri and the other guitar akan focus on a certain riff/licks.. harmonics ke.. looping lick ke.. and yang hanya kuar kat speaker kanan. That's the beauty of having two guitars and not just your plain usual rythm and lead guitar.. Kalo dengar pakai headphones, memang masyuk habis laa... =D Diorang ada kuarkan video untuk lagu ni.. overall aku suka.. TAPI eyeliner(eyeshadow.. celak.. alaaa.. yg my chemical romance selalu pakai) tu MEMANG TAKBLEH BLAH LANGSUNG.. itulah spoil paling besar... yang lain2.. sangat terpuji gak laa for a local production.. aku lebih prefer video lama lagu Velocity diorang yang jerit2 dalam jamban tu.. aku tak sure laa whether lagu tu bout buasir.. tapi sangat best laa! xD well.. enjoy the song folks..



ini lagi satu sebab kenapa aku suka diorang.. AIM haritu.. instead of playing Itu Kamu, lagu diorang yang lebih commercially famous.. diorang menyanyi lagu jeritan jamban diorang (Velocity) instead. RESPECT!!! =D



Notice tak drummer dia punya splash ngan crash dia set up tinggi macam Jose Pasillas selalu set up drum dia? Bagi mereka yang tatau.. Jose Pasillas tu drummer Incubus ye? =D

2 comments:

Anonymous said...

hehehehe mr dictionary

Azzam?? said...

Husni Walking Dictionary v2.03